17.2.12

Midaggen og råkost


Middagen er dagens samlingspunkt for familien, i allefall hos oss.
Her hjemme lager jeg det meste av maten helt i fra bånd, å her på bloggen vil jeg komme med tips om enkle, billige, gratis og sunne middager som jeg bruker.
Det er mange anbefalinger om hva maten skal inneholde, og mange har sine punkter, noen er kanskje ikke så opptatt av maten i det heletatt bare den fyller magen.


Mine regler for matens opphav er;

- Norsk produsert mat, og norske merkevarer.

- Kort reist mat, evt handle direkte av produsenten.

- Tilegne meg kunskap om hvordan produktet, produseres (spesielt produkter av dyr, da serlig kylling).

- Bruke det hagen og skogen kan by på i sessongen, det er gratis.

Mine meninger om ukes menyen;

- Mye og ulike grønnskaer, helst rå.

- Fisk i ulik form, minst tre ganger i uka.

- Magert kjøtt; kylling og renskåret svin, ( evt; kanin er også alternativ til magert kjøtt, for diabetikere).

- Bruke opp rester og det som ellers er i kjøleskapet.

- Poteter er ikke farlig.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips til enhver fiske middag;

Råkost salat, sunnt, enkelt og veldig godt.

Du trenger;

- Noen gullerøtter.

- Noen gode skiver med kålrot.

- Ett halvt eple.

evt; litt saft av sitron eller appelsin.

Du gjør;

- Vasker og evt skreller inngrediensene.

- River alle inngrediensene på ett rivgjern eller en kjøkken maskin.

- Blander alt sammen og presser evt saften over.

Smaker kjempe godt til det meste av fisk.

Restene kan brukes i wok, eller som salat i matpakken dagen etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok deg tid til å kommentere.